کیمیای عشق

کیمیای عشق

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

عاشورا اوج ولايتمداري

11 آذر 1393 توسط ابراهيمي ازندرياني
عاشورا اوج ولایتمداری شهدای كربلا به اذن ولی خدا و برای دفاع از ولایت به شهادت

رسیدند، حقیقت حماسه عاشورا برای یاران اباعبدالله الحسین(ع) دفاع از ولایت بود و

شهدای كربلاشهدای راه ولی الله اعظم بودند. بی شك معارفی كه در زندگی ائمه

جاری است یكی از دو ثقلی است كه خداوند متعال توسط پیامبر اسلام(ص) در بین

ما به ودیعه نهاده است. عترت فقط كلمات ائمه معصومین(ع) نیست، بلكه رفتار، منش

و سیره امامان بزرگوار نیز برای ما درس آموز است كه مسیر حركت تاریخ را تغییر داده است.

باید كلمات ائمه را بفهمیم و اجرا كنیم؛ تا این كار را نكنیم فایده ای از كلمات ائمه در

زندگی ما مترتب نمی‌شود، ولی آنجا كه ائمه عملی انجام دادند با عمل خود، عملاً مسیر

حركت تاریخ را تغییر دادند. كلمات ائمه تفسیر رفتارشان و رفتارشان تفسیر گفتارشان

است و این منبع و ذخیره بسیار غنی برای معرفت و كمال در اختیار ما قرار دارد.

در بین اعمال ائمه بی تردید مهم ترین عملی كه از زندگی چهارده معصوم شاهد بودیم،

قیام اباعبدالله(ع) است، این قیام را از چند نظر می‌توان مهم ترین عمل تلقی كرد؛

یكی به این دلیل كه اساساً شهادت مهم ترین عمل است و عالی‌ترین نوع، شهادت

اباعبدالله(ع) است كه به اذن خدا صورت گرفت. تمام اسلام وابسته به شهادت امام

حسین(ع) بوده و با این شهادت اسلام بیمه شد، پس از شهادت امام حسین(ع)،

تا ظهور و پس از آن نیاز به بیمه ساختن اسلام نبوده است و هر اقدامی كه پس

از آن شده تنها در راستای تقویت و تكامل بوده است. اباعبدلله(ع) حقیقت محبت

اهل بیت(ع) عصمت و طهارت را به معرض نمایش گذاشت. همین امروز قیام امام

حسین(ع) می‌تواند برای جامعه ما درس آموز باشد، در همین مقاطع گذشته

انقلاب هر روز، یك گونه از حماسه حسینی درس گرفتیم و از پیام‌های آن حضرت

استفاده كردیم و گره‌های مان را گشودیم و به این كمال كنونی رسیدیم. زمانی

كه بعضی‌ها می‌خواستند عاشورا را در حد یك رابطه عاطفی با اباعبدالله تنزل دهند

و آن را غیر انقلابی كنند، شهید مطهری با بیان عنصر امر به معروف و نهی از منكر،

عاشورای انقلابی را به ما هدیه داد. شاید اگر بخواهیم حقیقت قیام اباعبدالله(ع)

را با یك تعبییر نامگذاری كنیم، همانا امر به معروف و نهی از منكر است. باید بین

قیام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا تفاوت قائل شویم، قیام اباعبدالله(ع) و حماسه

عاشورا دو مرحله به هم پیوسته است كه مجموع آن را می‌توان قیام اباعبدالله یا

حماسه اباعبدالله نامید. باید از قیام تا حماسه، محلی كه از یك مرحله به مرحله

دیگر انتقال صورت می‌گیرد دقت كنیم، در مرحله اول امام علیه یزید قیام كرد

و یاران نیز همراه آن حضرت شدند، اتمام حجت صورت گرفت و قیام امر به معروف

و نهی از منكری علیه یزید آغاز شد.

امام حسین(ع) شب عاشورا به نوعی پایان بخش اول قیام را اعلام كردند، اباعبدالله(ع)

شب عاشورا سخنان تاریخی عجیبی بیان كردند و خطاب به یاران شان فرمودند كه

من بیعت را از شما برداشتم و از شما راضی هستم كار شما اینجا به پایان رسیده است،

من را می‌كشند و شما بروید. شعار اصلی عاشورا هیهات منا الذله است و مرحله دوم

قیام، درگیری برای سرنگونی یزید و نجات امت اسلام نیست، بلكه این مرحله دفاع

جانانه، عزتمندانه، سلحشورانه و پرحماسه برای حفظ عزت است.

حفظ عزت توسط امام حسین(ع) به قیمت شهادت خود و فرزندان و یارانش و اسیر شدن

اهل بیتش انجامید، حفظ عزت یك امام در موقعیت خطیر مساوی با حفظ اصل اسلام

است. شهدا شب عاشورا تمنا كردند پای ركاب اباعبدالله(ع) به شهادت برسند فقط برای

اینكه شهادت امام حسین(ع) را چند لحظه به تعویق بیندازند، زیرا نمی‌توانستند تحمل كنند

كه آنها بمانند و ولی خدا به شهادت برسد. شهدای كربلا به اذن ولی خدا و برای دفاع از

ولایت به شهادت رسیدند، حقیقت حماسه عاشورا برای یاران اباعبدالله الحسین(ع)

دفاع از ولایت بود و شهدای كربلا شهدای راه ولی الله اعظم بودند. شهدای كربلا

دیگر شهدای راه ظلم ستیزی نبودند زیرا مبارزه با ظلم یزید به پایان رسیده است؛

بلكه شهدای راه عزت بودند، نه شهدای راه عزت خودشان زیرا آنها برای حفظ عزت

ولی خدا جنگیدند.

بی‌تردید شهدای كربلا مستقیم فدای ولی الله شدند، بی‌شك حماسه عاشورا

بدون یاران اباعبدالله الحسین(ع) شكل كامل خودش را پیدا نمی‌كرد. اوج ولایت پذیری

در تاریخ اسلام در كربلاست. ما باید سطح تبلیغات خودمان را در مورد كربلا عوض كنیم.

الآن شهادت در كار نیست و ما در اوج امنیت و عزت هستیم، درسی كه اكنون باید از عاشورا

بگیریم این است كه آن گونه‌ای كه شهدای كربلا ولایتمدار بودند، ما ولایتمدار باشیم.

حتی در رجزهای شهدای كربلا حمایت از حسین(ع) به عنوان حمایت از دین مطرح می‌شود

و صحنه عاشورا صحنه ولایتمداری است، صحنه‌ای كه همه فدای ولی خدا شوند. آیا این قدر

كه امروز عاشورا با حماسه، عزت، ظلم ستیزی و … پیوند دارد در بین مردم عاشورایی ما،

به ولایتمداری شهرت دارد؟ لازم است كاری كنیم كه تا می‌گوییم عاشورا، مردم به یاد

ولایتمداری بیفتند.

هر چند اباعبدالله(ع) از شهدای كربلا امر را برداشتند اما آنها ماندند، حقیقت عاشورا اوج

ولایتمداری است كه در این باره سند‌ها و بیان‌های متفاوتی وجود دارد. امام زمان

313 نفر عاشورایی می‌خواهد و عاشورایی یعنی كسی كه در ولی خدا ذوب شده است.

گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین پناهیان


مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

موضوعات: محرم لینک ثابت

نظر از: رحیمی [عضو] 
  • محدثه بروجرد

با سلام و عرض تسلیت شهادت مظهر عدالت امیر مومنان حضرت علی علیه السلام

بیدار بودن یا بیدار شدن؟؟؟
هر از گاهی در فضای مجازی یا از طریق پیامک ها شاهد هدف قرار دادن موذیانه و پنهان ارزشها به شکلی کاملا حساب شده هستیم .اگر در متن بعضی از این جملات و عبارات به اندازه کافی تعقل نشود و دست به نشر و ترویج بیشتر آنها بزنیم ناخواسته و ناخودآگاه خدشه ای بزرگ به بعضی از معارف و دستورات دینی وارد کرده و باعث شبهه افکنی شده ایم.

برای مثال این عبارت ها:

“آگاه باشید که حسین تشنه اشک نیست که تشنه لبیک است.”

“محرم،زمان بالیدن است نه فقط نالیدن,
عبرتهایش آموزه است نه موزه
تمرین خوب نگریستن است نه خوب گریستن
نماد شعور مذهب است ,نه فقط شور
ای منتظران مهدي(عج) به هوش باشیم, که حسین (علیه السلام) را منتظرانش کشتند
تقدیم به آنها که پیرو اندیشه حسین هستند نه وامانده لب تشنه او!”

این عبارت در ایام محرم منتشر شده و بازخورد خوبی برای ضدارزشی ها هم داشت چون هدف آنها زیرسوال بردن و ناچیز جلوه دادن گریه بر مصایب سیدالشهدا بود.بسیاری با شنیدن این مطلب بر آن صحه می گذاشتند بدون آنکه پی به هدف شومی که در پس آن بود ببرند.هر چند تاکید عرفا و بزرگان ما هم همواره بر اشک همراه با معرفت به درگاه سیدالشهدا بوده است اما قداست و معرفت بخشی اشک در مجلس عزای امام حسین علیه السلام نکته ای است که در متون دینی ما به آن اشاره و تاکید شده است یعنی اشک و گریه همچون نردبانی است برای دست یابی به پله های والای معرفت و اگر این پله ها را طی نکنیم به پله بعد نخواهیم رسید.علاوه بر آن چه کسی است که منتظر حقیقی باشد و محبوبی را که در انتظارش به سر می برد به قتل برساند؟؟یعنی ما هم منتظر نباشیم چون ممکن است زمانی دستمان به خون حجت خدا آلوده شود!!

این روزها وشبهای عزیز هم پیامی با این مضمون منتشر می شود:

“شب قدر شب بیدار شدن است نه بیدار ماندن”

در اینکه بسیاری از بزرگان بر بیدار شدن و تحول روحی در این شبها به وسیله تعقل و تفکر تاکید می کنند شکی نیست اما دستورات آنها هرگز به معنای رد کردن بیدار ماندن در این شبها نیست.چرا که بیداری جسم یقینا مقدمه بیداری روح است و هیچگاه بیداری حقیقی و تحول روحی بدون تحمل مشقت و صبر و تسلیم در مقابل سختیها و عبادات به دست نمی آید.

پس به نظرم لازم است به بهای بازی با کلمات و عبارت ،دستورات ظاهری و ابتدایی دین را بی ارزش جلوه ندهیم چرا که محال است مقدمه را طی نکنیم و به ذی المقدمه دست یابیم.

التماس دعا - یا علی علیه السلام

1394/04/17 @ 00:24
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 
  • مدرسه علمیه امام خمینی (ره)-رباط کریم

السلام علیک یا ابا عبدالله
التماس دعا

1394/02/13 @ 09:22


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

کیمیای عشق

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • محرم
  • مهدویت
  • در محضر نور
  • احادیث ائمه
  • تفسیر
  • ادبی
  • دلنوشته
  • شهیدان راه حق
  • حجاب
  • نقدی بر تصوف
  • نکات پزشکی
  • تلنگر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

سایت خدماتی بیست تولز


شهادت طلب | نایت ملودی
پزشکی | کرمان
پاپو | کبوتران زمینی
کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )

تیک تاک اوا

اوقات شرعی

ابزار وبلاگ

//Ashoora.ir|Shohada Begins
قالب وبلاگ
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس